Problemet är att personalen ofta tvekar att fråga patienterna om deras alkoholvanor, och själva har dålig kunskap om alkoholens betydelse för hälsan.
I en interventionsstudie lät därför Anna Trinks en grupp patienter svara på frågor via en dator som sedan levererat utskrifter med en bedömning av deras alkoholvanor, som visade om de drack på lagom nivå eller över gränsen för riskdrickande.
Studien visar att 48 procent av patienterna med riskfylld konsumtion hade minskat sitt drickande så mycket att de efter sex månader inte längre klassades som riskdrickare. Motivation för en förändring vid tiden för testet visade sig vara en viktig faktor för att trappa ned. Blotta upplevelsen av att ha besökt akutmottagningen, att läsa utskriften från datorn och att tala med läkare eller sjuksköterska om sitt resultat hade också betydelse, enligt pressmeddelandet.
Studien ingår i en avhandling som Anna Trinks lägger fram vid Linköpings universitet den 12 december.















Ladda ner tidningen som pdf


