- It i vården:

Webben är Familjeapotekets enda butik

Av


– Största skillnaden mot ett vanligt apotek är att jag inte bär vit rock, säger apotekaren Anna Stenhall, halvt på skämt.

Hon är läkemedelsansvarig och leder arbetet med kundtjänsten på webbaserade Familjeapoteket – ett godkänt apotek helt utan butiker. Den arbetstid som hon och hennes läkemedelskunniga kollegor inte talar i telefon eller skriver svar på mail från kunder sitter de ändå redo att snabbt fånga inkommande frågor.

– Det blir extra viktigt att vara tydlig i samtalet, säger hon, apropå att det via telefon inte går att peka på förpackningar eller se hur kunden reagerar.

Apoteksteknikern Madeleine Petersson arbetade tidigare på apoteket i Täby centrum.

– Där kom det in många kunder med lite mer akuta fall och frågade till exempel vilka förband de skulle ha.

Det möter personalen garanterat inte här.

Företaget säljer såväl receptbelagda som receptfria läkemedel och handelsvaror. Att en kund med recept är rätt person säkerställs med e-legitimation, och med legitimation vid Postens utlämning av varan. Om ett kundsamtal ska handla om recept måste kunden först logga in på sajten för att sedan bli uppringd.

Hittills är det de receptfria varorna som presenteras fullt ut på sajten. Produktsidorna är utförliga och kunderna köper dem oftast utan att höra av sig. De frågor som ändå kommer gäller långt ifrån bara läkemedel.

– Vanligaste frågan är ”hur lång tid dröjer mitt paket”. Sedan är det många som tror att vi står för allmän apoteksupplysning, och de kan fråga oss om öppettiderna för apoteket i Farsta.

Då händer det att personalen surfar in på någon av kedjornas hemsidor för att kunna besvara frågan.

Men den stora andelen rent praktiska ärenden är inget som Anna Stenhall tycker skiljer hennes nya jobb från hennes tidigare bakom disk.

– På ett vanligt apotek lägger man mycket tid på frågor som ”var finns min salva”, på att ta betalt och att svara på frågor om högkostnadsskyddet.

Expedieringen av receptbelagda läkemedel sköts hittills per telefon. Men på sikt ska receptsystemet och webbutiken kopplas ihop, är det tänkt, så att en kund med e-legitimation själv via hemsidan ska kunna plocka de varor som hennes recept tillåter. Anna Stenhall bedömer att det urval som syns i butiken då ska kunna svara även mot de delikata reglerna för valen mellan generika och märkesvaror i varje kunds fall.

– Det måste gå. Det handlar ju om att skapa den skarpaste tjänsten, säger hon.


Vi har uppgradert vårt kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Blog comments powered by Disqus

Fler nyheter från It i vården

VITALIS - It i vården:

Så ser reglerna för nätjournalerna ut

- It i vården:

Virtuell cykeltur väcker minnen till liv


- It i vården:

Testa it-mognad och nominera bidrag


UPPDRAG TILL E-HÄLSOMYNDIGHETEN - It i vården:

Farmaceuter ska kunna kryssa nej


- It i vården:

Avtal klart för drift av Rakel


KONFERENS - It i vården:

Ökad vikt för big data


REGERINGSUPPDRAG - It i vården:

Myndigheter tar fram ny utbildning


VITALISSTIPENDIET 2014 - It i vården:

De fann distanslösning för diagnos av hjärtsvikt


- It i vården:

Nya inlägg från våra bloggare


- It i vården:

Nu har puckarna anpassats till vården


Fler nyheter

Mest läst just nu

Bloggar

Ulf Jacobsson
Hälsa 2.0
Vård IT
Martin Wehlou
Emergent Meccano

Läs senaste tidningen

Fler nyheter





Kontakta oss

Redaktör:
Susanne Fredriksson

Webbredaktör:

Charlotta Eriksson Kjellberg

Kontaktuppgifter redaktionen
E-post:
red@itivarden.se
Telefon:
08-566 241 00

Postadress:
It i vården
Dagens Medicin
113 90 Stockholm

Om oss

It i vården är ett samarbete mellan Computer Sweden och Dagens Medicin. Vi publicerar tidningar, arrangerar seminarier och driver en sajt som berör mötet mellan vård och it.
Om cookies, personuppgifter & copyright.
Copyright © 1996-2011 
International Data Group och Dagens Medicin