De senaste veckorna har Apoteket AB av och till haft problem med sitt nya receptexpedieringssystem.

– Vid några tillfällen har det legat nere helt, men framför allt har det varit segt. Det har tagit lång tid vilket ju tyvärr innebär väntetider för kunderna, säger Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, till Dagens Apotek.

Företaget har nu ringat in skälet till teknikstrulet. Det är IT-kommunikationen mellan Apoteket AB och Apotekens Service AB som inte fungerar som den ska.

– Det händer någonting med informationen, som för att uttrycka sig enkelt klumpar ihop sig, och så blir det den här segheten i systemet, säger Eva Fernvall.

Apotekens Service AB, som bland annat ansvarar för receptregistret, har utvecklat den del av IT-systemet som sköter kommunikationen. Vad exakt det är som har gått fel är dock inte klarlagt ännu.

– Det är för tidigt att säga, vi håller på att identifiera det. Så det är inte så att vi lägger problemet hos någon annan än oss själva, utan det är vi som jobbar med det, säger Eva Fernvall.

Kommunikationsproblemen inträffar framför allt mellan klockan 16 och 18 på eftermiddagarna. Varför det är så vet inte Apoteket AB, men enligt Eva Fernvall beror det inte på att fler kunder besöker apoteken då.

Hur lång tid det kan ta att åtgärda problemen finns det ingen prognos för.

– Vi jobbar hela tiden för att hitta lösningar som vi kan göra direkt. Sedan kanske det behövs större åtgärder som tar ännu längre tid, säger Eva Fernvall.

”Vi har av våra ägare staten fått i uppdrag att byta till ett nytt, patientsäkert IT-system som samtidigt är väldigt komplext. Bytet skulle ske under en väldigt kort period vilket gjorde att vi fick kort om tid att testa stabiliteten fullt ut. Det är dessa stabilitetsproblem som vi nu istället måste lösa vartefter de dyker upp”, skriver Apoteket AB till kunderna på sin Facebook-sida.