Vitalis 2012 - It i vården:

Sociala medier hjälp för att ta grepp om nödsituationer

Av


Ofta finns specifik information om en olycka eller annan nödsituation hos dem som befinner sig i närheten. Förut kom mycket av den informationen in till tidningarna – nu läggs den allt oftare ut på sociala medier. Det visar en studie om hur organisationer och myndigheter kan analysera och verifiera information via sociala medier som Fredrik Bergstrand, doktorand vid Göteborgs universitet, presenterade på Vitalis.

– Människor sprider sin information på det sätt som de är mest vana vid. I dag hamnar allt mer information i de sociala medierna, framför allt Facebook och Twitter, säger han.

Ända sedan de sociala medierna började användas finns allt mer information tillgänglig – det gäller bara att hitta den. I dag finns det inga bra redskap för räddningstjänst och andra aktörer att använda.

– Det är svårt att hitta informationen – det är mycket brus och tiden finns heller inte, säger Fredrik Bergstrand.

För att lyckas hänger det i dag på om det finns personer som kan sociala medier i organisationen.

– Det är väldigt personberoende. Den som inte är van vid sociala medier vet inte heller hur man söker utan det måste vara någon som är aktiv på Facebook och Twitter.

Han pekar också på att de som i dag har ledande befattningar i exempelvis räddningstjänsten och på larmcentralerna är äldre och inte alltid har den vanan.

Men tittar man bakåt finns det många exempel på situationer där det spridits viktig information via sociala medier.

I Sverige finns ett exempel från i höstas när en spårvagnsolycka inträffade i Göteborg. En sjuksköterska efterlyste bilder via sina sociala nätverk och det tog bara några minuter så kom det bilder tillbaka som hon kunde skicka vidare til regionens tjänsteman i beredskap.

– Just bilder är det som ger mest information. Genom dem kan man förstå sammanhanget och skapa sig en lägesbild. Text är en annan sak – det kräver en tolkning, säger Fredrik Bergstrand.
Men för att verkligen kunna dra nytta av informationen i de sociala medierna krävs ett automatiserat sökande, en möjlighet att kommunicera med personer på plats och att det integreras i arbetspraktiken.

– I dag är det svårt att överhuvudtaget bidra med information till varandra inom organisationerna i de här situationerna, säger Fredrik Bergstrand.


Vill du få koll på senaste nytt om it i vården direkt i din inbox? Registrera dig här för It i vårdens nyhetsbrev:

Please don't insert text in the box below! Villkor

Vi har uppgradert vårt kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Blog comments powered by Disqus

Fakta

Ett av många exempel på hur människor använder sociala medier vid nödsituationer är skjutningen på Virginia Tech 2007 när 32 människor sköts ihjäl. Facebook var redan stort i den amerikanska universitetsvärlden och eftersom de officiella uppgifterna om vad som hänt och vilka som drabbats dröjde så ordnades grupper på Facebook där den informationen spreds.

Informationen var väldigt lokal och spred sig snabbt och trots att tusentals människor samarbetade var inget av de namn på drabbade som publicerades där felaktigt.

Senaste nytt

Senaste blogginläggen


Fler nyheter från It i vården

- It i vården:

E-hälsa i väntrummet

- It i vården:

”Ett grovt systemfel som gör skada”


- It i vården:

Staten ser över kameraövervakning


- It i vården:

DEBATT "Vi hamnar på efterkälken inom e-hälsa"


- It i vården:

Samlad läkemedelslista på gott och ont


- It i vården:

Alla VG-sjukhus på samma våglängd


- It i vården:

IMS får konkurrens om pillerstatistik


- It i vården:

Skilda läkemedelslistor orsakar vårdproblem


- It i vården:

Norsk teknik ska ge
Värmland bättre täckning


- It i vården:

Nytt och gammalt på nationella e-hälsodagen


Fler nyheter

Mest läst just nu

Bloggar

Ulf Jacobsson
Hälsa 2.0
Vård IT
Martin Wehlou
Emergent Meccano

Läs senaste tidningen

Fler nyheter



Kontakta oss

Redaktör:
Lisa Blohm
Webbredaktör:
Jens Krey


Kontaktuppgifter redaktionen
E-post: red@itivarden.se
Telefon: 08-566 241 00

Postadress:
It i vården
Dagens Medicin
113 90 Stockholm

Om oss

It i vården är ett samarbete mellan Computer Sweden och Dagens Medicin. Vi publicerar tidningar, arrangerar seminarier och driver en sajt som berör mötet mellan vård och it.
Om cookies, personuppgifter & copyright.
Copyright © 1996-2011 
International Data Group och Dagens Medicin