Vitalis 2012 - It i vården:

Outsourcing stressar vården

Av


Region Skåne är ett av landets första landsting att outsourca it i stor skala. Större delen av bland annat projektledning, systemutveckling, användarnära tjänster, serverapplikationer och drift har lagts ut externt.

På Vitalis-mässan berättade Christian Isacsson, ansvarig för it-design i Region Skåne, om regionens outsourcing.

– Det finns en risk att man tappar kunskap. Vi lyckades inte med alla ambitioner vi hade från början. Chefer och personalansvariga stannade kvar medan de som gjorde själva jobbet gick över till leverantören. Det gjorde det problematiskt både för oss och för leverantören.

Att genomföra en större outsourcing är stressande eftersom det samtidigt också för med sig en rejäl omorganisation, konstaterar han.

– Det behövs nya arbetssätt och rutiner vilket är mycket stort och arbetskrävande, och det ska inte underskattas.

Det är inte ovanligt att outsourcing kräver mycket arbete innan det överhuvudtaget är aktuellt för en extern part att ta över drift och utveckling av system.

– Vår it-värld är ofta en hemmasnickrad vardag med egenutvecklade system som är dåligt dokumenterade. Det är en väldig röra. När vi hade det internt kunde vi hantera situationen men när vi outsourcade kom alla brister upp till ytan. Vi kan inte bara "fixa till det" längre när det ska ske via ett avtal.

Mognaden när det gäller it-outsourcing finns ännu inte i samma utsträckning inom vården som i många andra branscher.

– När det finns en större mognad, och vi har fler standarder och ett mer strukturerat arbetssätt inom it, tror jag att outsourcing kommer att ske på ett bra sätt. Då kommer vi inte att reflektera så mycket över det, och det blir lättare att få en fungerande it-miljö.

Christian Isacsson betonar vikten av att leverantör och beställare bygger upp tillit och förståelse för varandra, och inte stirrar sig blinda på avtalet.

– Det krävs kunskap och engagemang från båda parter. Det handlar om att vara en bra beställare och att veta vad vi vill ha, men det gäller också att ge leverantören rätt roll för att kunna leverera god service. Det är lätt att "stoppa fingrarna i syltburken" och styra i detalj hur leverantören ska sköta sin verksamhet

Det är viktigt att den som outsourcar, oavsett om det handlar om en hel verksamhet eller en enstaka tjänst, och om det är en privat leverantör eller till exempel Inera, gör det med vetskapen att de kan leverera det.

– Då kan vi inte gå in och detaljstyra hur de ska utföra sitt arbete. Måste man göra det skulle man inte ha valt den leverantören.


Vill du få koll på senaste nytt om it i vården direkt i din inbox? Registrera dig här för It i vårdens nyhetsbrev:

Please don't insert text in the box below! Villkor

Vi har uppgradert vårt kommentarsystem. Mer info om hur du kommenterar och kommer åt dina gamla kommentarer hittar du på vår FAQ: idg.se/faq

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

OBS! Läs dessa regler som gäller vid postning av inlägg.

Regler för inlägg i artikelforumet

Kommentatorn ansvarar själv för sina inlägg. Inlägg som innehåller diskriminerande uttalanden, personliga påhopp eller språk som kan uppfattas som stötande, kommer att tas bort av tjänstgörande redaktör. Även datorkrigsinlägg och inlägg som är utanför ämnet, kan tas bort.

IDG förbehåller sig dessutom rätten att i varje enskilt fall bedöma huruvida ett inlägg ska tas bort, även om det inte faller under någon av reglerna ovan.

Upprepat postande av olämpliga inlägg kan medföra avstängning från artikelforumen.

Frågor? Mejla till redaktören, carl.grape@idg.se.

Läs mer om vår policy i diskussionsforum

Blog comments powered by Disqus

Fler nyheter från It i vården

- It i vården:

IT-satsningar uteblev – trots fagra löften

- It i vården:

Samarbete kring strålterapi växer


- It i vården:

Föreslår att e-journaler utvärderas i faser


- It i vården:

Svenskt triagesystem till sjukhus i Katmandu


- It i vården:

Framtida intyg kan ta mindre av läkarnas tid



- It i vården:

Patienters ord i nätjournal stoppas


- It i vården:

Tryckta Fass går i graven


- It i vården:

Revisorerna risar Skånes it-tjänster


- It i vården:

Överklagad ambulansjournal åter på banan


Fler nyheter

Mest läst just nu

Bloggar

Ulf Jacobsson
Hälsa 2.0
Vård IT
Martin Wehlou
Emergent Meccano

Läs senaste tidningen

Fler nyheter





Kontakta oss

Redaktör:
Lisa Blohm
Webbredaktör:
Jens Krey


Kontaktuppgifter redaktionen
E-post: red@itivarden.se
Telefon: 08-566 241 00

Postadress:
It i vården
Dagens Medicin
113 90 Stockholm

Om oss

It i vården är ett samarbete mellan Computer Sweden och Dagens Medicin. Vi publicerar tidningar, arrangerar seminarier och driver en sajt som berör mötet mellan vård och it.
Om cookies, personuppgifter & copyright.
Copyright © 1996-2011 
International Data Group och Dagens Medicin