– Syftet är att ge patienter och närstående lättillgänglig och framförallt korrekt information om hur och var de kan söka psykiatrisk hjälp, säger Marie Kristensson, projektledare på Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO, till It i vården.

När det är rätt allmänt känt hur man ska gå till väga om man har ont i halsen, finns det en större okunskap kring psykiatrin, ibland på grund av rädsla, förklarar hon vidare. Webbsidan ska därför även innehålla information om sekretess, tystnadsplikt och hur man ska göra om man ”mår riktigt dåligt och har bråttom”, som Marie Kristensson uttrycker det.

Fanns inte den här informationen på SLL:s sidor tidigare?

– Det finns mycket bra information på 1177, men den informationen är mer allmän och gäller hela landet. I vårt arbete med nya webbsidor har vi sett att man har svårt att hitta där, man måste i stort sett veta vad man ska leta efter om man ska hitta rätt på 1177.

Hon förklarar vidare att den nya sidan vänder sig till den som är över 18 år och bor i Stockholms län, det framgår vilka mottagningar som finns och vilka som kräver remiss. Det finns även information om internetterapi.

– Väntetiderna i psykiatrin diskuteras ju mycket men till internetbehandlingen är det nästan ingen väntetid. Så vi vill lyfta fram det, säger Marie Kristensson.

Projektet med den nya webbsidan har pågått i flera år och under resans gång har enskilda patienter, anhöriga och brukarorganisationer tillfrågats och kommit med feedback om vad som ska stå med och vilka uttryck som ska användas.

Har ni något mål för antal besökare? När kan sidan anses lyckad?
– Är det så att det är en patient som blir hjälpt av den sidan tycker jag att det är jättebra, någon som annars inte hade hittat den här informationen, säger Marie Kristensson.

Sidan med adressen www.psykiatri.sll.se öppnades för allmänheten i går, måndag.