Varje år förlorar sjukhusen flera miljoner kronor på patienter som inte kommer när de ska. Bara på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg uteblev drygt 53 000 patienter förra året (se även Dagens Medicin nr 7/08). Men precis som inom Folktandvården skulle sjukhusen kunna spara stora pengar genom att använda sig av sms för att påminna patienterna. Det menar Magnus Forssblad, ortoped och chef för Capio Artro Clinic i Stockholm.

– Det började mest som en kul grej. För några år sedan satt jag och några kollegor och diskuterade hur vi skulle kunna påminna patienterna om deras besök. En idé var att använda sms.

Tillsammans med Folktandvården i Stockholm blev Magnus Forssblad och hans kollegor bland de första i Sverige med att påminna patienter med hjälp av sms.

– Efter ett tag var det någon som frågade om det hade någon effekt.

Magnus Forssblad tog ut statistik och jämförde den grupp som hade fått sms med en grupp som inte hade fått en sådan påminnelse.

– Det visade sig att vi minskade antalet uteblivna besök med runt hälften tack vare påminnelsen, säger Magnus Forssblad.

Enligt hans beräkning innebär det en årlig besparing på mellan 200 000 och 300 000 kronor för Capio Artro Clinic, som då hade en omsättning på runt 60 miljoner kronor.

– Jag räknade bara om det handlade om besök. För operationerna blir ju besparingen naturligtvis betydligt mer.

Enligt Magnus Forssblad kostar sms-utskicken mellan 10 000 och 15 000 kronor per år.

– I dag kostar ju ett sms bara runt 60 öre styck. De genereras automatiskt ur klinikens datasystem. Det tar bara några timmar att göra ett sådant program. Telenor har en tjänst där de skickar över en xml-fil. Sen är det bara att köra igång, säger han.

Men universitetssjukhusen har inte tagit till sig tekniken.

– En orsak är att medicinsk information inte bör lämnas till ett mobilnummer, eftersom vi inte vet om det är ”ägaren” som läser meddelandet, säger Ann-Christine Andersson, kommunikations- och kanslidirektör vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.

Men det tycker Magnus Forssblad är ett nonsensargument.

– Jag tror bara att de inte tänkt på den här lösningen. Det är en bra idé som de stora sjukhusen inte snappat upp helt enkelt, säger han.

En sak som talar för att sekretessen inte är skon som klämmer är att allmänpsykiatrin på Akademiska sjukhuset i Uppsala faktiskt använder sig av sms sedan ett drygt halvår tillbaka.

– Vi skickar ut runt 200 sms varje dag. Antalet uteblivna patienter har blivit betydligt färre. Tekniken är enkel och alla är extremt nöjda, säger Stefan Wallin, it-ansvarig för psykiatridivisionen på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

En annan fördel, enligt Stefan Wallin, är att antalet patienter som ringer och meddelar när de inte kan komma blivit fler.

– Många har sagt att det här måste vara den mest lyckade it-satsningen någonsin.