Måndagen den 13 oktober lanserade Läke­medels­verket en stor kampanj om farorna med att köpa läkemedel på internet. Annonser i dagspress och inslag i tv gör reklam för ett fejkat nätapotek. Den som surfar in på hemsidan, www.crimemedicine.com, möts dock snabbt av information om farorna med att handla läkemedel på oseriösa internetsajter.

För två veckor sedan avslöjade Dagens Medicin att de som i stället råkar skriva www.crime.medi­cine.com i sin webb­läsare kommer till en portal som länkar till äkta internet­apotek – de sajter som Läkemedelsverket inte vill att svenskar ska handla på, se Dagens Medicin nr 43/08.

Nu kan Dagens Medicin berätta att även surfare som råkar skriva www.crimemedecine.com eller www.crimemedicines.com kommer till en portal som slussar besökaren vidare till utländska webbapotek som, utan läkarundersökning levererar bland annat viktminsknings- och impotensläkemedel.

Skillnaden jämfört med tidigare är att dessa två portaler registrerades bara dagar efter att Läkemedelsverkets kampanj drog igång. Bakom dem står ett företag i Los Angeles, USA, som alltså drar nytta av felsurfare till Läkemedelsverkets sajt. Dagens Medicin har utan framgång sökt företaget.

Myndigheten beskylls för miss
Marie Ekelund är vd på reklam­byrån Ekelund & Wik som bland annat jobbar med läkemedelsreklam och medicinska utbildningar. Hon tycker att Läkemedelsverket har gjort en ”klar miss” genom att inte registrera snarlika adresser, något hon beskriver som ”elementärt”.

– Att skriva ”medecine” i stället för det korrekta ”medicine” är sannolikt ett mycket vanligt skrivfel. Det borde man ha tänkt på, i synnerhet när det gäller en sådan här bred satsning mot allmänheten, säger Marie Ekelund.

Ursula Forner, informationsdirektör på Läkemedelsverket, beklagar att man inte köpt upp de aktuella adresserna.

– I efterhand är det lätt att vara efterklok. Men med tanke på det enorma genomslag vi har fått så är vi jättenöjda med kampanjen på det stora hela. Vi har fått jättemånga positiva mejl från allmänheten. Inga klagar på att man hamnat på felaktiga sidor, säger hon.

De som inte går in på kampanjsajten, utan bara ser annonserna, riskerar att missa budskapet. Hur ser du på det?
– De som är viktiga är de som är inne på nätet. Vi får räkna med att alla inte förstår kampanjen och att vissa blir illa berörda. Det är i så fall bara att beklaga. Men hade vi gjort en helt ”slät” kampanj så hade ingen brytt sig. Nu har vi fått 346 000 unika besökare, säger Ursula Forner.

Fakta

Fram till i måndags, den 3 november, hade konsumentombudsmannen, KO, fått 18 anmälningar från konsumenter som bland annat anser att Läkemedelsverkets kampanj har otydlig avsändare. KO kan dock inte handlägga anmälningarna eftersom de inte gäller marknadsföring utan samhällsinformation.