Ingegerd Tiblad fick en stroke i höstas och blev förlamad i sin högra sida. Sedan i vintras har hon gått på rehabilitering med gång­träning som bestått av att gå i korri­doren på rehabiliteringsmedicinska avdelningen på Högsbo sjukhus i Göteborg, för att träna upp högerbenet igen.

Men denna gång är gång­bandet annorlunda. På sina fotanklar har hon två stycken spelkontroller tillhörande Nintendos Wii-konsol fasttejpade. Hon har hörlurar och på tv-skärmen framför visas en film av en sommarpromenad i ett grön­område i närheten av Tjolöholms slott. Filmen är anpassad efter Ingegerds steg, när hon går långsammare, saktas farten i filmen ned. I hörlurarna hör hon sina fotsteg och naturens ljud.

– Jag känner mig pigg. Det var skönt att få gå en stund, säger hon efter sin korta promenad som till hennes egen förvåning var drygt en halv kilometer.
– Så långt kändes det inte.

Det som Ingegerd just provat är en prototyp som konstnären Åke Parmerud tagit fram och designat tillsammans med forskarna Jurgen Broeren, Anna Danielsson och Åsa Lundgren-Nilsson. Med hjälp av rörelseteknik försöker man simulera en verklig promenad på skärmen.

En av de stora fördelarna med den här typen av behandling är att patienten glömmer av tiden och kan träna mer.

– Dessutom så lagras all data exakt. Om Ingegerd skulle gångträna här i korridoren skulle jag räkna hennes steg och kanske missar något. Här lagras allt och jag kan direkt gå in och kolla vilken intensitet träningen har haft, säger Anna Danielsson som är sjukgymnast på Högsbo sjukhus, en del av Sahlgrenska universitetssjukhuset.

Det är främst för patienter inom neurologisk rehabilitering som projektet är utformat, personer med stroke, parkinson och multipel skleros. Men Anna Danielsson ser inga hinder för andra vårdgrupper.

– Tekniken finns ju. Nu ska vi utvärdera det här projektet först, men det är inte otroligt att tänka sig att man även kan rehabilitera ortoped­patienter på det här sättet, säger hon.

Prototypen ska testas på fem till tio stroke­patienter i en pilot­studie under hösten. Arbetsterapeuten Jurgen Broeren uppskattar att tekniken skulle kosta cirka 15 000 kronor för tv, gångband och konsol, men menar samtidigt att den stora kostnaden ligger i att utbilda personalen.

Konstnären Åke Parmerud förklarar tekniken:

– Det hela är rätt enkelt egent­ligen. Wii-kontrollerna kontrolleras med hjälp av blåtand-teknologi och registrerar Ingegerds rörelser på datorn. Problemet har inte varit att åstadkomma just rörelseutslag, den tekniken finns ju redan i spel­världen i dag.

– Det knepiga har varit att få ihop allting. Att få steghastigheten att synka med filmhastigheten och att få naturljudet att följa med hela vägen på promenaden, fortsätter han.

I spelvärlden är Wii-tekniken redan gammal. I dag finns det kameratekniker som registrerar hela kroppen, Microsofts Kinect är ett sådant exempel.

– Det finns stora möjligheter för den här tekniken inom vården. Jag tror bara vi har sett början, säger Jurgen Broeren som är en av forskarna i projektet.

Fakta

Namn: Wii-walk.

Initiativtagare: Forskar­gruppen för rehabiliterings­medicin, Göteborgs universitet.

Så funkar det: Två Wii-kontroller sätts fast på patientens ben. Dessa är kopplade till en dator som i sin tur är kopplad till ett gångband och en tv-skärm. När patienten går på bandet, visas en film av en promenad på skärmen som anpassas efter den hastighet som patienten går i.