Strax före klockan 15 fick it-avdelningen på Stockholms läns landsting igång journalsystemet Take Care igen. Men fortfarande är det oklart vad som orsakat haveriet.
– Denna gång har vi fört väldigt noggranna loggar – det var något vi lärde oss av förra veckans haveri, säger it-direktör Susanne Bayard.
– Dessutom har de som utreder det haveriet varit med under dagen och följt händelseförloppet. Och det är bra i och med att det är ett motsvarande fel som inträffat.
Dagens haveri stoppas nu in i samma utredning som det förra tisdagen. Senast den sista juni ska en slutrapport vara framme.
– Längre än så får det inte dröja. Jag skulle ju helst vilja ha svaret nu men får ha respekt för att det är ett omfattande arbete att gå igen alla loggar och analysera dem. Dessutom är det flera olika mjukvaror som samverkar.
Förra gången klagade många ute i vården på att det inte bara var omöjligt att skriva in något i journalerna utan att de inte heller fick upp läskopior.
– Vi fick ett enormt tryck och svarstiderna blev väldigt långa. Den här gången drog vi på mer processorkraft och mer minne och då har läskopiorna fungerat, säger Susanne Bayard.
Det här är tredje gången på tre veckor som systemen havererar – det måste vara frustrerande?
– Det är nog en liten underdrift. Det är jättefrustrerande för alla, både för dem som använder systemen och för oss på it-avdelningen. Det är otoligt bekymmersamt när det bara stannar utan att vi direkt hittar felet.
Kommer ni att kräva någon form av kompensation från leverantören?
– Det är för tidigt att säga ännu men vi tittar över våra kontrakt och ser vad det finns för möjligheter juridiskt.